2009 års bästa låtar, hitills.

ingen rangordning. bara en lista.


          dirty projectors - cannibal resource
årets häftigaste album och årets häftigaste låt. bra experimental musik, freak folk eller vad man vill kalla det.



          simon norrsveden - stockholmssången
öh, videon verkar vara ifrån 2008. men albumet är ifrån 2009 så jag skiteri. så jävla charmig i alla fall.



          miike snow - burial
jävligt bra video faktiskt. och sjukt välskriven låt. inte så konstigt kanske. om det blir något popaganda för mig är det ett must-see. hela albumet är också riktigt bra, men med ett par rätt tråkiga låtar.



          harlem shakes - sunlight
jävligt catchy och skön låt. verkar inte ha slagit speciellt hårt. förstår inte riktigt varför, de var ju med i pitchfork och allt. men nu gör jag lite reklam i alla fall.



          markus krunegård - hela livet var ett disco
första singeln ifrån de två albumen som kommer i typ september. jag är väl rätt färgad, eftersom jag har lyssnat lite för mycket på markusevangeliet, men jag tycker den är skitskön.



          patrick wolf - hard times
har lyssnat för lite på hans nya album, men den här låten har satt sig ifrån p3. svårt att ogilla den.



          marina & the diamonds - seventeen
dåligt ljud på den där videon, men hittade ingen annan. marina har bara släppt singel och en ep och de innehåller totalt 5 låtar och en remix. längtar tills ett album kommer (ska tydligen komma januari 2010 om jag kommer ihåg rätt). jag gillar att hon är arg.



          kusowsky - hjärtlös
"åneej, inte mer göteborgspop blablabla". whatever, det är skitbra ändå.



          yeasayer - tightrope
inte exakt samma version som studioversionen, men den här är lite bättre. bästa låten ifrån det bästa samlingsalbumet jag har hört. det bådar gott inför yeasayers kommande album.



          den stora sömnen - vem vill va dig när man kan va mig
låter som mattias alkberg bd, och det är ju ingen dålig sak. jävligt bra låt ifrån ett lite halvojämnt album.



          loney, dear - under a silent sea
på det senaste albumet har han egentligen tagit bort kommatecknet, jag skiteri, kommatecknet ska vara kvar. bästa låten ifrån det senaste albumet. det är inte lika bra som loney noir, men det är svårt att vara.



          röyksopp - the girl & the robot
har aldrig älskat röyskopp, men det senaste albumet är riktigt bra ibland. och jag började älska den här låten innan den blev aspopulär faktiskt :(



          regina spektor - laughing with
var nördig och lyssnade på första singeln direkt när den kom ut på spotify. sen kom hela albumet, men första singeln var fortfarande bäst.



          the pains of being pure at heart - young adult ficition
de är så jävla smithsindie, och även fast jag aldrig fastnade för smiths, så älskar jag det här. känns fräscht, även fast det låter gammalt. det komplicerar inte till det.



          moneybrother - born under a bad sign
gillade honom ibörjan (när det nu var, typ 2003-2005) och sen blev han tråkig, och nu blev han rolig igen.



          jonathan johansson - sent för oss
tog ett par lyssningar, men sedan var jonathan johanssons album en hand i himmelen 2009 års bästa. filmade en låt när han spelade på emmaboda som jag lägger upp här nån gång. tyvärr var jag full och spelade in hans tråkigaste låt.



          jj - ecstacy
ja det är lil wayns beat ifrån lollipop, det är en del av grejen. sincerely yours senaste fynd. ingen vet vilka de är och ingen vet hur de ser ut och alla tycker att det är asbra. jag också.



          florence + the machine - dog days are over
samma genre som marina & the diamonds, fast lite gladare texter, och lite mer genomarbetat. hela albumet är suveränt.



          empire of the sun - we are the people
först gillade alla walking on a dream, sen gillade alla we are the people. jag gillar fortfarande we are the people.

hoppas att nån fick nån ny favoritlåt. hejdå!

Kommentarer
Postat av: Bea.

jag är först med att kommentera.

jag gillar din blogg, men du är elak som snodde min idé!

2009-08-16 @ 20:06:41
URL: http://indietant.blogg.se/
Postat av: krullet

worst. song. ever.

2009-08-17 @ 01:04:40
Postat av: krullet

den längst ner alltså ^^

2009-08-17 @ 01:06:46
Postat av: kalle

don't be hatin', krullet.

2009-08-17 @ 11:55:53
Postat av: BELLA

åh nu fick jag massa musiktips, fänk ya! :-D

2009-08-31 @ 17:45:31
URL: http://ballabellas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0